وبلاگ جامع علوم پرتو پزشکی و فیزیک پزشکی

پرتو پزشکی, فیزیک پزشکی, ام آر آی MRI ,سی تی اسکن Ct Scan , رادیولوژی, رادیوتراپی, پزشکی هسته ای, مهندسی هسته ای

وبلاگ جامع علوم پرتو پزشکی و فیزیک پزشکی

پرتو پزشکی, فیزیک پزشکی, ام آر آی MRI ,سی تی اسکن Ct Scan , رادیولوژی, رادیوتراپی, پزشکی هسته ای, مهندسی هسته ای

آزمون صحت زاویه گانتری در سی تی اسکن

medradiation | يكشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۵۵ ب.ظ

آزمون صحت Gantry Tilt 

هدف از انجام این آزمون بررسى میان صحت زاویه قسمت گانترى دستگاه سى تى اسکن نسبت به تخت دستگاه است. این آزمون معمولا به صورت سالانه صورت مى پذیرد.
براى انجام این آزمون به کاست بارگذارى شده (حاوى فیلم)، پایه نگهدارنده براى کاســت و یک نقاله نیاز است. روش انجام آزمون به این صورت است که ابتدا لازم اســت کاست حاوى فیلم روى تخت دستگاه به نحوى قرار داده شود که روى ســطح yz قرار بگیرد و یا به عبارت دیگر بر سطح گانترى عمود باشد. 
سپس با شــرایط پرتودهى عادى که به طور معمول مورد استفاده قرار مى گیرد کاســت در وضعیتى که گانترى (لامپ مولد پرتو ایکــس) داراى حداکثر زاویه مثبت باشــد (نسبت به محور y ) مورد پرتودهى قرار مى گیرد. بعد از آن کاست، بــدون تغییر مکان در زوایاى صفر و حداکثر زاویه منفى (از نظر مقدار) نیز مورد پرتودهى قرار مى گیرد. ســپس لازم است فیلم را ظاهر کرده و خطوط حاصل از پرتو ایکس برروى آن که در سه زاویه فوق الذکر ایجاد شده اند مورد بررسى قرار گیرند.


با توجه به شکل لازم است زوایایى که برروى فیلم (حاصل از برخورد پرتو با فیلم) ایجاد شده اند به کمک نقاله به دقت اندازه گیرى و ثبت شوند. این زوایا در جهات Superior (بالایى) و Inferior (پایینى) نسبت به بیمار در نظر گرفته مى شوند. لازم است میزان اختلاف زاویه بدست آمده (اندازه گیرى شده)  براى هر یک از وضعیت هاى یاد شــده با مقادیر تنظیمى آن ها بر روى دســتگاه ســى تى اســکن محاســبه و به عنوان خطا ثبت شــوند. معیار پذیرش دستگاه سى تى اسکن در این آزمون خطاى کمتر یا مساوى 3 درجه است.


مجله مهندسی پزشکی-ش171

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی