وبلاگ جامع علوم پرتو پزشکی و فیزیک پزشکی

پرتو پزشکی, فیزیک پزشکی, ام آر آی MRI ,سی تی اسکن Ct Scan , رادیولوژی, رادیوتراپی, پزشکی هسته ای, مهندسی هسته ای

وبلاگ جامع علوم پرتو پزشکی و فیزیک پزشکی

پرتو پزشکی, فیزیک پزشکی, ام آر آی MRI ,سی تی اسکن Ct Scan , رادیولوژی, رادیوتراپی, پزشکی هسته ای, مهندسی هسته ای

مفهوم 5R در رادیوتراپی

medradiation | پنجشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۴، ۰۹:۴۶ ق.ظ

مفهوم 5R در رادیوتراپی

Repair ترمیم

عبارت است از ترمیم ضایعات سلولی در فاصله زمانی چند ساعت بعد از اشعه . 

Reassortment

عبارتست از تأثیر حرکت سلولی در سیکل سلولی و آن را Redistribution نیز می نامند . سلول ھایی که پس از یک دز اولیه زنده مانده اند ، معمولاً در یک فاز مقاوم سیکل سلولی ھستند . لذا پس از چند ساعت ممکن است وارد یک فاز حساس تر شوند .

Repopulation

در طول مدت زمان درمان در رادیوتراپی ( بطور مثال 5 تا 7 ھفته ) سلول ھای بقاء یافته ممکن است شروع به تکثیر نمایند و در نتیجه تعداد سلولھایی را که بایستی کشته شوند را افزایش دھند .

Reoxygenation

در یک تومور سلولھایی که پس از اولین دز اشعه بقاء یافته اند ، دچار کمبود اکسیژن می شوند .اما بعد از مدتی ممکن است مقدار اکسیژن افزایش یابد و به حساسیت تومور در دزھای بعدی منتھی گردد .

Intrinsic Radiosensitivity حساسیت ذاتی

حساسیت کلی یک بافت به پنجمین R بستگی دارد. بعنوان مثال سیستم خون ساز بدن واکنش بیشتری نسبت به کلیه در برابر اشعه از خود نشان می دھد و بطور مشابه بعضی تومورھا از بعضی دیگر نسبت به اشعه حساس ترند و این عمدتاً مربوط به اختلاف آنھا در حساسیت آنھا نسبت به اشعه می باشد .

 فاکتور اولیه ، واکنش بافت را برای دزھای تکراری تعدیل می نمایند . دوتا از این فرایندھا ،ترمیم و Repopulation بافت را نسبت به دزھای بعدی اشعه مقاوم تر می کنند و دو فرایند دیگر Reassortment و Reoxygenation بافت را حساستر می نمایند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی