وبلاگ جامع علوم پرتو پزشکی و فیزیک پزشکی

پرتو پزشکی, فیزیک پزشکی, ام آر آی MRI ,سی تی اسکن Ct Scan , رادیولوژی, رادیوتراپی, پزشکی هسته ای, مهندسی هسته ای

وبلاگ جامع علوم پرتو پزشکی و فیزیک پزشکی

پرتو پزشکی, فیزیک پزشکی, ام آر آی MRI ,سی تی اسکن Ct Scan , رادیولوژی, رادیوتراپی, پزشکی هسته ای, مهندسی هسته ای

بارداری در تکنسین ها

medradiation | يكشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۲۲ ق.ظ
وقتی یک تکنسین رادیولوژی باردار می شود بایستی سرپرست خود را مطلع نماید و سرپرست او نیز برای ارزیابی و انجام اقدامات حفاظتی بایستی سوابق دریافت اشعه او را بررسی کند.
اگرچه بعضی از تکنسین ھا ممکن است دز سالیانه آنھا بیشتر از 2 یا 5 میلی سیورت باشد اما بیشتر آنھا کمتر از یک میلی سیورت در سال اشعه دریافت می کنند که این امر بوسیله دزیمتر شخصی آنھا (فیلم بج) که در کنار گردن و بالای پیشبند سربی بسته می شود مشخص می گردد. حال اگر بخواھیم مقدار دز اشعه را در زیر پیش بند سربی بر روی شکم و یا دور کمر درنظر بگیریم حدود 10 % مقادیر بالا خواھد بود که درنتیجه به ھیچگونه عمل حفاظتی خاص نیاز نمی باشد. بطور مثال اگر یک تکنسین حامله در طول 9 ماه حاملگی دز دریافتی اش براساس دزیمتری که در سطح گردن و بالای پیش بند سربی دارد برابر با 10 میلی سیورت باشد, دز دریافتی در زیر پیش بند و بر روی شکم حدود 10 % دز گردن یعنی یک میلی سیورت 1mSv و یا 100mrem خواھد بود.
ضروری است که تکنسین باردار دارای یک دزیمتر شخصی اضافه باشد که آنرا در زیر پیشبند سربی و در ناحیه کمر قرار دھد. دز دریافتی این دزیمتر اضافی بایستی بطور جداگانه نگھداری و بعنوان دز دریافتی رحم تلقی شود.بعلت کاھش دز بر اثر عبور از بافتھایی که در سر راه رحم قرار دارند. دز جنین بطور تقریبی به 30% دز دریافتی در سطح پوست شکم تقلیل پیدا خواھد کرد. درنتیجه دز جنین حدود 30 میلی رِم خواھد شد.
بنابراین اگر اقدامات حفاظتی لازم صورت بگیرد (بعنوان مثال استفاده از پیش بند سربی) دز یک تکنسین رادیولوژی به مقدار تعیین شده حداکثر دز مجاز نخواھد رسید. وقتی که حاملگی یک تکنسین گزارش می شود سرپرست او بایستی اقدامات حفاظتی ضروری برای او را درنظر بگیرد. در انجام اقدامات حفاظتی ھمواره بایستی اصول اصلی حفاظت موردنظر قرار گیرد:
  • کاھش زمان دریافت اشعه
  • ازدیاد فاصله از منبع اشعه
  • استفاده از موانع حفاظتی قابل دسترس.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی