وبلاگ جامع علوم پرتو پزشکی و فیزیک پزشکی

پرتو پزشکی, فیزیک پزشکی, ام آر آی MRI ,سی تی اسکن Ct Scan , رادیولوژی, رادیوتراپی, پزشکی هسته ای, مهندسی هسته ای

وبلاگ جامع علوم پرتو پزشکی و فیزیک پزشکی

پرتو پزشکی, فیزیک پزشکی, ام آر آی MRI ,سی تی اسکن Ct Scan , رادیولوژی, رادیوتراپی, پزشکی هسته ای, مهندسی هسته ای

تولید اشعه X

medradiation | سه شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۴، ۰۳:۰۹ ب.ظ

اشعه x وقتی به وجود می آید که اتمهای یک ماده توسط الکترونهای سریع بمباران می شود.تمامی لامپ های اشعه x از یک مجموعه آند و یک مجموعه کاتدی که در داخل محفظه شیشه ای که هوای داخل آنرا تخلیه کرده اند تشکیل شده اند . مجموعه کاتدی از یک فیلامان تنگستن که به صورت مارپیچ در محفظه کانونی کننده قرار دارد تشکیل شده است . وقتی که فیلامان گرم می شود الکترونها از سطح آن جدا می شوند ، حال اگر ولتاژ آند نسبت به کاتد مثبت باشد این الکترونها به سمت آند جذب می شوند . چون هوای داخل لامپ یا تیوپ (Tube) تخلیه شده است، الکترونها با مولکولهای گاز داخل لامپ برخورد نکرده و در نتیجه سرعت زیادی پیدا می کنند . حال اگر این الکترونهای سریع به طور ناگهانی در آند متوقف شوند،‌  قسمتی از انرژی آنها به اشعه x تبدیل می شود و در نتیجه اشعه ایکس در تمام جهات منتشر خواهد شد.

کمتر از 1% از انرژی الکترونهای سریع به اشعه x تبدیل می شود و بیشتر از 99% به حرارت تبدیل می شود که بایستی از آند گرفته شود. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی