وبلاگ جامع علوم پرتو پزشکی و فیزیک پزشکی

پرتو پزشکی, فیزیک پزشکی, ام آر آی MRI ,سی تی اسکن Ct Scan , رادیولوژی, رادیوتراپی, پزشکی هسته ای, مهندسی هسته ای

وبلاگ جامع علوم پرتو پزشکی و فیزیک پزشکی

پرتو پزشکی, فیزیک پزشکی, ام آر آی MRI ,سی تی اسکن Ct Scan , رادیولوژی, رادیوتراپی, پزشکی هسته ای, مهندسی هسته ای

توموگرافی کامپیوتری CT

medradiation | پنجشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۴، ۰۹:۱۴ ق.ظ

توموگرافی کامپیوتری (CT)

CT در ابتدای دهه 70 به صورت کلینیکی مقدور شد و اولین سیستم تصویربرداری پزشکی توسط کامپیوتر می‌باشد.تصاویر CT توسط عبور پرتو ایکس از بدن، در تعداد زیادی از زاویه‌ها به واسطه‌ی چرخش تیوب اشعه ایکس در اطراف بدن به وجود می‌آید. یک صف یا بیشتر از آشکار سازها، در مقابل منبع اشعه ایکس (طرف مقابل) اطلاعات عبوری و پیش افکنی را جمع آوری می‌کنند. این نقاط داده جمع آوری شده در این روش توسط یک کامپیوتر ترکیب و آمیخته شده که در نهایت به یک تصویر توموگرافیک از بیمار منجر می‌شود.

عبارت توموگرافی به یک تصویر (گراف) از یک برش مقطعی (تومو) اشاره دارد. CT یک فناوری تصویربرداری عبوری است که نتیجه آن تصاویری از برش‌ها و باریکه‌هایی از بافت بدن بیمار می‌باشد. برتری تصاویر تومو گرافی نسبت به انواع دیگر تصاویر پیش افکنی (پروجکشن) توانایی آن در نمایش آناتومی در یک باریکه (یا برش) از یک بافت از سمت بالا یا پایین ساختمان آن بافت می‌باشد.

CT تغییر عمده ای در پزشکی با کاهش قابل ملاحظه انجام عمل‌های جراحی جستجویی (در بدن جهت تشخیص بیماری) ایجاد کرده است. CT اسکنرهای مدرن می‌توانند تصاویری ازهر 5mm برش از بافت با طول کلی 30cm (60 تصویر) در مدت زمان 10 ثانیه انجام دهد، وجود سرطان، دیسک پاره شده، هماتوم ساب دورال، وجود آنوریسم و آسیب‌های دیگر تشخیص دهد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی